Terug
Gepubliceerd op 19/11/2020

2020_MV_00123 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: SITUATIE IN HET GEMEENTELIJK BASISONDERWIJS

Gemeenteraad
di 17/11/2020 - 20:00 Digitaal via Teams met live-stream
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Anja Neels

Verontschuldigd

Julie Cools

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2020_MV_00123 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: SITUATIE IN HET GEMEENTELIJK BASISONDERWIJS 2020_MV_00123 - Mondelinge vraag van raadslid Wim Kelber: SITUATIE IN HET GEMEENTELIJK BASISONDERWIJS

Motivering

Indiener(s)

Wim Kelber

Tijdstip van indienen

do 12/11/2020 - 21:17

Toelichting

Op woensdag 21 oktober 2020 bracht onze BHG- fractie een werkbezoek aan de gemeenteschool De Stap en de gemeenteschool te Berlaar – Heikant.

Met de directeur de Heer Wim van Dessel overliepen we de te volgen procedure en alle voorzorgsmaatregelen die werden getroffen om het coronavirus te bekampen of besmetting te vermijden. Na de rondgang en bezoek aan de technische ruimten in functie van de CO ² meting werden de actuele problemen en noden besproken.

Groot was onze verwondering dat de beloofde CO² meters die we gevraagd hadden in de gemeenteraad van juni 2020 nog steeds niet geleverd waren. De bestelde temperatuurpistolen ontbraken eveneens. Nog steeds niet geleverd. Als we dit aankaarten in de gemeenteraad , gaan we er vanuit dat de punten daadwerkelijk worden aangepakt of opgevolgd. Kan toch niet de bedoelling zijn dat we effectief moeten gaan controleren of ze al of niet geleverd zijn.

Graag had ik van de schepen van onderwijs waarom dit niet in orde is ? Het gaat hier toch in deze corona tijden over basisuitrusting voor een schoolgebouw.

Wanneer (datum) werden de bestelbons uitgestuurd ?

Tegen de lente/zomer 2021 willen we vragen om zonnewering te voorzien aan de turnzaal van De Stap blijkbaar lopen de temperaturen daar op tot boven de 30°C op een warme dag. Eerder een saunaruimte dan een turnzaal !

Op de vestiging Heikant dient dringend de (hoofd)toegangsdeur naar de speelplaats hersteld aan het vroeger directielokaal.  Blijkbaar is deze al enkele jaren stuk. Dat kan toch niet voor een nieuw geplaatste deur. De deur is ook een belangrijke evacuatieweg.

Het ongedierteprobleem neemt men zelf onderhanden, dus daar hoeft men niet direct een gespecialiseerde firma à la Rentokil voor aan te schrijven.

De plaatsbezoeken waren zinvol en legde een aantal pijnpunten bloot. We gaan deze rondgang jaarlijks inplannen in onze fractiewerking.

Net voor ons bezoek werden ook gesloten afvalrecipiënten geplaatst aan de wasstraten. Die goed georganiseerd werden. De papieren handdoekjes is welgekomen met koudere dagen in het vooruitzicht.

Bespreking

Antwoord

Schepen Suzy Put en schepen Jan Hendrickx antwoorden:

Thermometers:

Deze exemplaren zijn echter bedoeld voor gebruik onder de tong of oksel. Omdat gebruik van thermometers met fysiek contact niet aangewezen is bij vermoeden van besmetting, hebben we dit besproken met een vrijwilliger van het Rode Kruis van Berlaar die onze EHBO- koffer kwam nakijken en voortgaand op zijn advies gevraagd waar we exemplaren voor gebruik op afstand konden verkrijgen. Daarop heeft men ons in contact gebracht met de firma Half Blue, die ons na enkele weken een offerte bezorgden, waarna op 12 juni een bestelbon werd opgemaakt die op het eerstvolgende schepencollege van 25 juni werd goedgekeurd.

Vanaf eind augustus hebben we regelmatig contact opgenomen met deze firma om te vragen wanneer er zou geleverd worden, waarbij telkens beloofd werd dat ze contact zouden opnemen met hun leverancier. Pas op 20 oktober kregen we de melding dat ze op korte termijn niet meer konden geleverd worden (tenzij met afname van 50 stuks) en dat de zaakvoerder voor ons zou navragen bij bevriende ondernemingen wie er wel kon leveren. Tot op heden is daar geen verdere reactie op gekomen.

De school heeft  bij de plaatselijke apotheker voor elke vestiging een exemplaar halen dat de temperatuur afleest na aanraking aan het voorhoofd, dus met minimaal contact.       


CO2-meters:

In de loop van de zomer hebben we adviezen ingewonnen over welke CO2 meters best ingezet kunnen worden. In de loop van september heeft het college beslist wat exact besteld moest worden en op 5 oktober is de bestelbon opgemaakt. Er werden 6 CO2 toestellen aangekocht. In de Stap is de ventilatie vraag-gestuurd en zit de CO2 meting ingebouwd in het systeem.

De meters zouden eind oktober geleverd worden. Onze leverancier meldde begin deze week dat er in de fabriek een grote storing is geweest en daardoor de productie 2 weken is vertraagd. De CO2 meters zouden nu geleverd worden in de week van 23/11 (zie mail in bijlage).

 

Oververhitting:

Wij hebben het probleem van oververhitting uiteraard al lang aan Scholen van Morgen gemeld. Eerst wensten wij zelf buitenzonnewering te plaatsen maar buiten het feit dat deze eventueel inbegrepen hadden moeten zijn in het ontwerp en er dus discussie ontstaat over wie de kosten moet dragen of toch de meerprijs tov de bouwkost, mogen wij als bestuur in de Stap niet zomaar zelf zonnewering plaatsen gezien het DBFM-contract met Scholen van Morgen.   Om de school te bouwen werden outputspecificaties opgesteld.  Hierin zijn eisen rond het binnenklimaat opgenomen en dus ook over de thermische behaaglijkheid.  De zomertemperaturen mogen maximaal 5% van de gebruikstijd (op jaarbasis) de maximale temperatuur van 26°C en  1% van de tijd de maximale temperatuur van 28°C overschrijden.  Echter volgens het DBFM-contract moeten die temperaturen officieel opgemeten en geregistreerd worden gedurende een volledig schooljaar.  Uit die registratie kan afgeleid worden dat het gebouw niet voldoet aan de vooropgestelde outputspecificaties.  Iets dat de school gevoelsmatig al vaststelt maar contractueel zonder registratie kunnen we dit niet aantonen.  Wij hebben begin 2020 gevraagd aan Scholen van Morgen om de meting op te starten.  Dit gebeurde in de loop van mei.  Door de coronacrisis zijn zowel de instellingen voor de ventilatie als de bezetting van het schoolgebouw niet zoals dit vooropgesteld is in het contract en zijn de metingen niet bruikbaar volgens Scholen van Morgen.  In september werd de nieuwe meting gestart.  We volgen dit wel op tijdens het periodiek overleg met Scholen van Morgen maar het is geen makkelijke discussie.  Vorig jaar en eerder werd al een uitvoerige discussie gevoerd met Scholen van Morgen en de aannemer over het al plaatsen van de zonnewering. 

Buitendeuren:

Buitendeuren van een school worden heel intensief gebruikt en af en toe moeten ze hersteld worden.  Onze technische dienst volgt dit zelf op.  In de mate van het mogelijke herstelt het eigen personeel de deuren.  Dit is door de jaren heen dan ook af en toe gebeurd.  De herstellingen dienen nu echter uitgevoerd te worden door een externe firma. Dit is al lang geleden besteld en ingepland maar werd door hen steeds verzet.  Blijkbaar laten zij dit ook in onderaanneming uitvoeren. Nu hebben we de herstelling van oa de buitendeur waarvan sprake maar ook andere aanpassingen of herstellingen aan enkele andere buitendeuren besteld bij een gespecialiseerde firma die zich uitsluitend bezig houdt met hang- en sluitwerk.  Zulke firma is niet makkelijk te vinden.  Op 16 en 17 november worden alle herstellingen voor uitgevoerd.  Nu we de juiste firma gevonden hebben, kunnen we de herstellingen indien nodig door externen sneller bestellen en inplannen.

 

Veel van de pijnpunten zijn ook door onze directie en de technische dienst al een hele tijd bekend maar echter niet altijd makkelijk op te lossen. 

di 17/11/2020 - 16:56