Op de gemeenteraad van oktober 2020 kaartte het Vlaams Belang naar aanleiding van de stemming van de dotatie voor de brandweerzone de dienstverlening van de brandweer in Berlaar aan. Onze bezorgdheid ging uit naar onder meer het wagenpark, in het bijzonder de verdeling binnen de brandweerzone Rivierenland van onder andere de ladderwagens.
Het antwoord dat door de burgemeester werd gegeven, deed uitschijnen dat er inderdaad veranderingen op til waren, maar dat Berlaar nog een hele tijd over een ladderwagen zou kunnen beschikken. De huidige zou hier dienen tot hij helemaal versleten is.
Dat blijkt niet te kloppen. De ladderwagen zal vervangen worden door een tankwagen en een voertuig bestemd voor logistieke ondersteuning. Deze vervanging zou binnen iets meer dan een half jaar al een feit zijn.
Het gevolg hiervan is dat Berlaar binnen korte tijd een enorm noodzakelijk voertuig zal missen en wordt voorzien van twee voertuigen waarvan één als niet dringend (dikwijls overbodig in Berlaar) en het andere als in regel overbodig voor Berlaar kan worden omschreven. Hoe dan ook blijken beide voertuigen geen echte meerwaarde te hebben voor onze gemeente noch voor het Berlaarse brandweerkorps. Integendeel ze zijn onnodig belastend.
Vraag: hoe zal de burgemeester omgaan met de inhoud van de open brief die de Berlaarse brandweer heeft gericht aan de leden van de gemeenteraad ? Deze brief corrigeert wat er vorige gemeenteraad geantwoord is aanzienlijk.
Punten 25 en 26 worden samen behandeld.
Burgmeester Walter Horemans antwoordt:
In onze zone hebben we meer dan voldoende voertuigen om overal op tijd ter plaatse te zijn. We hebben deze tijden voor een autopomp en ladderwagen afgesproken in een SLA. Het verschuiven of niet vervangen van voertuigen was reeds een doelstelling van het vorige beleidsplan 2016, maar is slechts sporadisch toegepast via een uitdoofbeleid. De bedoeling is nu om al deze verschuivingen effectief uit te voeren.
Een risicoanalyse van de laatste jaren toont immers aan dat we bepaalde voertuigen beter en efficiënter kunnen inzetten op andere locaties.
De gemeentebesturen hebben in het verleden geïnvesteerd in voertuigen, vaak tweedehands, met het oogpunt om elk risico in de eigen gemeente autonoom te kunnen beheersen.
Vandaag werken we als een netwerk samen en kunnen we ons efficiënter organiseren. Ondanks beperkte budgetten kunnen we inzetten op hedendaagse voertuigen die maximaal inzetbaar zijn. Dit kan door nieuwe voertuigen aan te kopen of voertuigen te verplaatsen.
De verschuiving van voertuigen was al opgenomen in het beleid van 2016. We hebben dit gedeeltelijk uitgevoerd. In deze beleidsperiode maken we er verder werk van.
De ladderwagen, die nog steeds in naburige posten aanwezig is, wordt gelijktijdig opgeroepen met het ‘blusvoertuig’ dat vanuit brandweerpost Berlaar vertrekt. Het tijdsverschil tussen de aankomst van dit blusvoertuig en de ladderwagen blijft dan ook beperkt.
Daarnaast moeten we vaststellen dat de lokale post niet altijd over voldoende beschikbare manschappen beschikt om een ladder, waarvoor de bedienaars trouwens specifiek moeten opgeleid worden, te kunnen bemannen.
De inwoners van Berlaar moeten zich dus geen zorgen maken.
Toch wel, daarom willen we post Berlaar ook voorzien van een volwaardige 2e autopomp, wat het werkpaard van de brandweer is. Dit is het middel dat ter plaatse komt met materiaal en manschappen om blussing uit te voeren, maar evenzeer de redding op touw zal zetten.
Alle posten zijn belangrijk in ons netwerkmodel, maar dat betekent niet dat in alle posten hetzelfde materieel moet staan, sommige posten dekken nu eenmaal meer risico’s af.
di 17/11/2020 - 16:50