Terug
Gepubliceerd op 19/11/2020

2020_GR_00117 - Opmaak van reglementen - Retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de jaren 2021 tot en met 2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 17/11/2020 - 20:00 Digitaal via Teams met live-stream
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00117 - Opmaak van reglementen - Retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de jaren 2021 tot en met 2025 - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 17
Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Geert Fierens, Ingeborg Van Hoof, Koen Kerremans, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Suzy Put, Guy Staes, Willy Beullens, Julie Cools, Hanne Cuypers, Jan Hendrickx, Stefaan Lambrechts, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 4
Rudy Nuyens, Wim Kelber, Dirk Aras, Leen Vervoort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00117 - Opmaak van reglementen - Retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de jaren 2021 tot en met 2025 - goedkeuring 2020_GR_00117 - Opmaak van reglementen - Retributie op de afgifte van administratieve stukken voor de jaren 2021 tot en met 2025 - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0004

Argumentatie

Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 28 oktober 2019, legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zijn voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd. Vanaf 1 januari 2020 worden, op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex. Op 1 januari 2021 past de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken zijn tarieven aan, dewelke ook een gevolg hebben voor de tarieven van ons lokaal bestuur. In Berlaar behouden we graag de huidige tarieven zoals we deze kennen vanaf 1 januari 2020 vanwege de coronacrisis en de gevolgen hiervan voor onze burgers. In rood werd aangeduid wat wijzigt (zie bijlage). 


Specifieke wetgeving

Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.

Rondzendbrief d.d. 3 januari 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende het Rijbewijs in bankkaartmodel: uitbreiding van het pilootproject Mercurius naar alle Belgische gemeente;

Rondzendbrief d.d. 27 februari 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende het Rijbewijs in bankkaartmodel: opstart van het project Mercurius in de gemeenten van de Provincie Antwerpen;

Rondzendbrief d.d. 26 november 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1 februari 2014;

Rondzendbrief d.d. 20 september 2017 van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken betreffende de stopzetting van de afgifte van paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.

De heraanvraag van codes van elektronische kaarten veroorzaakt een administratieve kost voor de gemeente.


De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele retributies.

Wetgeving

  • Grondwet (art. 170 § 4)
  • KB van 12/06/1998 tot wijziging van het KB van 8/10/1981 waarin de artikelen 45§5, 49§5, 51§7, 53§7,54§5 en 61§ 5 bepalen dat de totale kostprijs die de gemeente vordert voor de afgifte van een verblijfbewijs voor vreemdelingen niet meer mag bedragen dan de prijs die wordt geheven voor de afgifte van de identiteitskaarten van Belgische onderdanen.
  • Rondzendbrief van d.d. 29/11/2005 over de spoedprocedure van de elektronische identiteitskaarten.
  • Rondzendbrief van d.d. 13/02/2009 over het opstarten van de veralgemening van het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar.
  • Rondzendbrief van 3/01/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 27/02/2013 over het rijbewijs in bankkaartmodel.
  • Rondzendbrief van 26/11/2013 over retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1/02/2014.
  • Rondzendbrief van 20/09/2017 over de stopzetting van afgifte paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
  • Rondzendbrief van 12/09/2017
  • Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - reglementen)
<p>De gemeenteraad stelt, overeenkomstig artikel 40 &sect;3 van het Decreet Lokaal Bestuur, de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad heft het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 augustus 2020, op vanaf 1 januari 2021.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn, eindigend op 31 december 2025, het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed.