Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 28 oktober 2019, legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zijn voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd. Vanaf 1 januari 2020 worden, op 1 januari van elk jaar, de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex. Op 1 januari 2021 past de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken zijn tarieven aan, dewelke ook een gevolg hebben voor de tarieven van ons lokaal bestuur. In Berlaar behouden we graag de huidige tarieven zoals we deze kennen vanaf 1 januari 2020 vanwege de coronacrisis en de gevolgen hiervan voor onze burgers. In rood werd aangeduid wat wijzigt (zie bijlage).
Specifieke wetgeving
Omzendbrief d.d. 28 oktober 2019 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken betreffende het ministerieel besluit van 15 maart 2013 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.
Rondzendbrief d.d. 3 januari 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende het Rijbewijs in bankkaartmodel: uitbreiding van het pilootproject Mercurius naar alle Belgische gemeente;
Rondzendbrief d.d. 27 februari 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende het Rijbewijs in bankkaartmodel: opstart van het project Mercurius in de gemeenten van de Provincie Antwerpen;
Rondzendbrief d.d. 26 november 2013 van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer betreffende retributie afleveren internationale rijbewijzen vanaf 1 februari 2014;
Rondzendbrief d.d. 20 september 2017 van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken betreffende de stopzetting van de afgifte van paspoorten en reisdocumenten door de provinciale administraties.
De heraanvraag van codes van elektronische kaarten veroorzaakt een administratieve kost voor de gemeente.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele retributies.
De gemeenteraad heft het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken, goedgekeurd door de gemeenteraad van 25 augustus 2020, op vanaf 1 januari 2021.
De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn, eindigend op 31 december 2025, het retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken goed.