Een beleid dat zich richt op de bereikbaarheid van onze gemeente geeft ruimte aan fietsers en voetgangers. Het Vlaams Belang ondersteunt dat op plaatsen met een hoge fietsintensiteit zoveel als mogelijk voorrang wordt gegeven aan de fietsers. Een beleid dat zich richt op de verkeersleefbaarheid verliest echter niet uit het oog dat er in het gemeentelijk mobiliteitsbeleid ook ruimte moet blijven voor de auto en tracht deze verscheiden vervoerwijzen te verzoenen.
Echter, niet alleen de lokale overheid draagt verantwoordelijkheid, ook de verkeersdeelnemers: voetgangers, autobestuurders en fietsers.
Onze fractie betreurt in deze donkere dagen herhaaldelijk te moeten vaststellen (en van meerdere getuigen te horen) dat ‘sommige’ fietsers geen / te weinig aandacht hebben voor wat toch de basisuitrusting is in het kader van – de belangrijke – zichtbaarheid (gezien worden) van de fietser: het fietslicht.
Het is een taak van de lokale overheid dat bij te sturen.
Eerst dus de vragen:
- Welke acties heeft het gemeentebestuur ondernomen of ondersteund in dit kader in 2019, eventueel ook al in 2020.
- Welke acties heeft onze lokale politie ondernomen in datzelfde kader.
We huldigen het principe dat wie in orde is, wordt beloond en wie dat niet is, wordt aangemaand zich in orde te stellen. Niettemin wijzen we graag op de actie van de lokale politie Mechelen-Willebroek, als volgt weergegeven in de pers: “We lanceerden begin november 2019 een sensibiliseringsactie, waarbij fietsers die niet in orde waren met hun verlichting geverbaliseerd werden. Zij kregen echter meteen ook gratis fietslichtjes, om zo hun tweewieler onmiddellijk in regel te stellen”.
Er zijn nog andere opties mogelijk (waarschuwing met controle, enz.). Welke actie kan / wil het gemeentebestuur in Berlaar in deze donkere periode nog in gang zetten ?