Terug
Gepubliceerd op 22/11/2019

2019_MV_00078 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Maatregelen tegen spoorlopen – extra kostprijs voor de gemeente ?

Gemeenteraad
di 15/10/2019 - 20:00 raadszaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Verontschuldigd

Lies Ceulemans

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2019_MV_00078 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Maatregelen tegen spoorlopen – extra kostprijs voor de gemeente ? 2019_MV_00078 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Maatregelen tegen spoorlopen – extra kostprijs voor de gemeente ?

Motivering

Indiener(s)

Leen Vervoort, Dirk Aras

Gericht aan

Walter Horemans

Tijdstip van indienen

wo 09/10/2019 - 16:38

Toelichting

Een studie die Infrabel in 2018 uitvoerde, gaf aan dat bijna de helft van de ondervraagden het niet erg nauw nam met de verkeersregels die gelden aan een spooroverweg. 14% gaf toe zich al eens schuldig te hebben gemaakt aan een of andere vorm van spoorlopen. Naast het enorme risico dat daaraan verbonden is, zorgen spoorlopers dagelijks voor treinvertragingen.

Om het probleem van spoorlopen aan te pakken, wil spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel, naast preventie en sensibilisering, ook repressief een versnelling hoger schakelen. Infrabel wil daarvoor naast Securail (dat valt onder de bevoegdheid van de NMBS) ook de spoorwegpolitie (die ressorteert onder de federale politie) en de lokale politie inschakelen. In geval van zware overtredingen en/of recidive wordt ook Justitie betrokken.

Wanneer de lokale politie wordt betrokken in een extra taak, kan dat voor de gemeenten van de zone een extra kost meebrengen.

Vandaar de vragen:

  • Wanneer en hoe werd onze politiezone op de hoogte gebracht van deze extra inspanning ?
  • Hoe gaat de burgemeester met deze opdracht om en hebben eventuele politieacties een budgettaire weerslag ?

Maar ook, gelet op enkele zware ongevallen die ook in Berlaar reeds gebeurden:

  • Behoorde toezicht op spoorlopen al tot het 'normale' takenpakket van onze politie ? De vraag van Infrabel heeft dan geen invloed, niet op het werkpakket, noch op het budget.
  • Of maakt dit toezicht voorwerp uit van periodieke acties ?
  • Hoeveel processen-verbaal werden er in 2018 en dit jaar opgemaakt i.v.m. spoorlopen in Berlaar ?