Tijdens de gemeenteraad van 18 juni 2019 werd aangehaald dat het cijfermateriaal van meerjarenplan en rekening moeilijk te bekijken is op een tablet.
Daarnaast werkt de gemeente al geruime tijd rond het thema duurzaamheid waardoor het verspreiden van documenten op papier tot een minimum wordt beperkt.
Om deze redenen wordt een wijziging aan het huishoudelijk reglement als volgt voorgesteld:
Artikel 9.
§1. Elk ontwerp van het meerjarenplan, de aanpassingen van het meerjarenplan en de jaarrekening worden op zijn minst veertien dagen vóór de vergadering waarop het ontwerp besproken wordt aan ieder lid van de gemeenteraad bezorgd.
Vanaf het moment dat het ontwerp van beleidsrapport bezorgd is aan de raadsleden, wordt aan hen ook de bijbehorende documentatie ter beschikking gesteld.
Alle Deze stukken worden eveneens digitaal via het notuleringspakket bezorgd, zoals vermeld in artikel 1, §2 van dit reglement.
Elke politieke lijst ontvangt eveneens de cijfergegevens van het meerjarenplan op papier. Dit boek wordt overgemaakt aan de lijsttrekker.
Artikel 10. - Inzagerecht
§6. Er wordt een kost van 0,05 euro per kopie gevraagd aan het raadslid.
Daarnaast wordt er ook voorgesteld om artikel 10 § 3 aan te vullen ter verduidelijking:
§3. De briefwisseling gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad en die bestemd is voor de gemeenteraad, wordt meegedeeld aan de gemeenteraadsleden.
Het onthaal stelt de raad en het secretariaat via mail op de hoogte.
Alle besluiten en opmerkingen van de toezichthoudende overheid worden ter kennis gebracht op de eerstvolgende vergadering van de raad.
De mededeling van het definitieve antwoord van de toezichthoudende overheid op een klacht wordt ter kennis gebracht op de eerstvolgende raad.
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.