In het eerste jaar van elke bestuursperiode keurt de gemeenteraad nieuwe belastingreglementen goed die gelden voor de komende zes jaar. Ook voor de registratie en belasting van leegstaande woningen en gebouwen moet dus een nieuw belastingreglement worden goedgekeurd.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen.
Vanaf 2020 is het besluit van de Vlaamse Regering over het lokaal woonbeleid van 16 november 2018 van toepassing. Dit houdt in dat de gemeente zorgt voor een divers en betaalbaar woonaanbod in functie van de woonnoden. Voor de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid is overeenkomstig artikel 13 van het besluit één van de verplichte activiteiten binnen het project leegstaande woningen en gebouwen opsporen, registreren en aanpakken.
Het grond- en pandendecreet voorziet dat gemeenten een register van leegstaande woningen en gebouwen kunnen bijhouden en dat een gemeentelijke verordening nadere materiële en procedurele regelen kan bepalen.
Het is wenselijk om een leegstandregister bij te houden zodat de beschikbare woningen en gebouwen optimaal benut worden en verloedering tegen te gaan om zo het gemeente- en straatbeeld te verfraaien.
Een gemeentelijk reglement dient aangenomen te worden waarin de indicaties van leegstand en de procedure tot vaststelling van leegstand worden vastgesteld.
De strijd tegen de leegstaande woningen en gebouwen zal onder meer een effect hebben als de opname in een leegstandsregister ook daadwerkelijk belast wordt. Aangezien een kamer geen volwaardige woning is en er meestal meerdere kamers in eenzelfde gebouw zijn, is hiervoor een lager tarief gerechtvaardigd.
De vrijstellingen van registratie en/of belasting zijn opgenomen omdat die het best aansluiten bij de noden en het beleid van de gemeente.
Deze belasting helpt het financieel evenwicht van de gemeente te bewaren. Zij is billijk opdat het op het grondgebied van de gemeente beschikbaar patrimonium voor wonen optimaal benut wordt.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode
Het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning
Het decreet van 14 oktober 2016 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen.
De overeenkomst met IGEMO van 18 december 2017 om deel te nemen aan de intergemeentelijke samenwerking Wonen langs Dijle en Nete waarbij IGEMO de gemeente ondersteunt bij het organiseren en realiseren van het lokaal woonbeleid
De gemeenteraad keurt het reglement voor registratie en belasting leegstaande woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.