Terug
Gepubliceerd op 18/12/2019

2020_GR_00002 - Opmaak van reglementen - Retributie op het verstrekken van uitgebreide administratieve inlichtingen voor de jaren 2020 tot en met 2025 - goedkeuring

Gemeenteraad
di 17/12/2019 - 20:30 raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Dirk Aras, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Guy Staes, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Verontschuldigd

Koen Kerremans, Geert Fierens, Hanne Cuypers, Giel Van de Zande

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans

Stemming op het agendapunt

2020_GR_00002 - Opmaak van reglementen - Retributie op het verstrekken van uitgebreide administratieve inlichtingen voor de jaren 2020 tot en met 2025 - goedkeuring
Goedgekeurd

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Dirk Aras, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Guy Staes, Nathan Rijnders, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels
Stemmen voor 15
Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Nadine Boekaerts, Guy Staes, Ingeborg Van Hoof, Wim Kelber, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Nathan Rijnders, Julie Cools, Walter Horemans
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 2
Dirk Aras, Leen Vervoort
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2020_GR_00002 - Opmaak van reglementen - Retributie op het verstrekken van uitgebreide administratieve inlichtingen voor de jaren 2020 tot en met 2025 - goedkeuring 2020_GR_00002 - Opmaak van reglementen - Retributie op het verstrekken van uitgebreide administratieve inlichtingen voor de jaren 2020 tot en met 2025 - goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0004

Context en historiek

 

Het retributiereglement op het verstrekken van uitgebreide administratieve inlichtingen aanslagjaren 2014, 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019 goedgekeurd door de gemeenteraad van 17 december 2013 is niet meer van toepassing vanaf 1 januari 2020

Argumentatie

Omwille van de forse stijging van het aantal aanvragen en de hiermee gepaard gaande werkdruk, blijft het financieel verantwoord retributietarieven vast te stellen voor het verstrekken van uitgebreide administratieve inlichtingen. Dit zijn inlichtingen die schriftelijk verstrekt worden door de gemeentelijke diensten en verder gaan dan het louter het laten inzien ván, het geven van uitleg  óver en het afleveren van bestuursdocumenten. Ze vereisen ruimer opzoekwerk, al dan niet gepaard gaand met dossiersamenstelling.

Deze retributie helpt het financieel evenwicht van het gemeentebestuur te bewaren.

Wetgeving

  • Artikel 173 van de grondwet
  • Het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 ยง3 van het Decreet Lokaal Bestuur (besluit GR - reglementen)
<p>De gemeenteraad stelt, overeenkomstig artikel 40 &sect;3 van het Decreet Lokaal Bestuur, de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 het retributiereglement op het verstrekken van uitgebreide administratieve inlichtingen goed.