Onze maatschappij wordt meer en meer digitaal. We zijn blij dat de gemeente Berlaar deze trend volgt door verschillende initiatieven te nemen om zijn dienstverlening te digitaliseren en optimaliseren zoals bijvoorbeeld met het E-loket, nieuwsbrieven die worden rondgestuurd, onze IPad die we hier gebruiken etc.
De gemeente beschikt over heel wat persoonlijke gegevens van onze inwoners die op verschillende manieren tot ons komt, gaande van de consultaties aan het loket maar ook het registreren op de website van de gemeente of het versturen van vragen per e-mail. Binnenkort komt daar nog bij dat we onze vingerafdrukken op identiteitskaarten moeten laten registreren en ongetwijfeld ook nog een aantal andere persoonlijke gegevens die in handen van onze gemeente komen.
Helaas brengt deze digitalisering ook risico’s met zich mee, bv: hacking, phishing,… . Cybersecurity is van groot belang in deze wereld en we denken dat onze gemeente hier zeker de nodige aandacht aan moet besteden. We weten immers uit een audit van 18 September 2019, in opdracht van de Vlaamse overheid (in attachment) rond dat 85% van de Vlaamse gemeenten onveilig omspringt met de data van zijn/haar inwoners. Vaak worden inbreuken tegen deze veiligheid gemaakt uit onwetendheid van de gebruikers en is het risico bestaande dat onze personeelsleden of wijzelf hier slachtoffer van worden met alle gevolgen van doen.
Gelet op het feit dat we een verantwoordelijke voor de ICT hebben willen wij graag volgende zaken vragen zodat we deze kunnen bespreken in een bevoegde commissie of in een gemeenteraad.
- Een analyse van de IT infrastructuur
- Doorlichting van de beveiliging en een aanbevelingsrapport
Een actieplan van de gemeente (indien nodig) om personen bij te scholen, de nodige aankopen te doen en hun beleid aan te passen waar nodig.