Terug
Gepubliceerd op 29/11/2019

2019_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Snelheid en aantal voertuigen in de Daalstraat - aanpak sluipverkeer

Gemeenteraad
di 19/11/2019 - 20:00 raadszaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Walter Horemans, Rudy Nuyens, Lies Ceulemans, Nadine Boekaerts, Ingeborg Van Hoof, Stefaan Lambrechts, Suzy Put, Jan Hendrickx, Willy Beullens, Koen Kerremans, Dirk Aras, Geert Fierens, Wim Kelber, Thomas Wellens, Brend Van Ransbeeck, Hanne Cuypers, Guy Staes, Giel Van de Zande, Leen Vervoort, Julie Cools, Anja Neels

Verontschuldigd

Nathan Rijnders

Secretaris

Anja Neels

Voorzitter

Walter Horemans
2019_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Snelheid en aantal voertuigen in de Daalstraat - aanpak sluipverkeer 2019_MV_00090 - Mondelinge vraag van raadsleden Leen Vervoort, Dirk Aras: Snelheid en aantal voertuigen in de Daalstraat - aanpak sluipverkeer

Motivering

Indiener(s)

Leen Vervoort, Dirk Aras

Tijdstip van indienen

wo 13/11/2019 - 17:08

Toelichting

Vanuit de idee burgers aan het roer te zetten van lokaal mobiliteitsbeleid faciliteert 'telraam.net' verkeerstellingen en snelheidsmetingen door inwoners van een straat. Onder meer in de Berlaarse Daalstraat loopt dit project.

Uit een bericht van de inwoner die dit project in de Daalstraat onderhoudt, noteren we: “In de Daalstraat geldt al sinds de jaren 1970 een snelheidsbeperking van 30 km/h en sinds de invoering van de zonering is het dan ook een zone 30 geworden. Zowel het aantal voertuigen, vooral dan auto’s en hun snelheden, zijn onthutsend! Er zijn er die zelfs meer dan 70 km/h halen, nog geen 40 meter verwijderd van het kruispunt met de Dorpsstraat!”  De inwoner beklaagt zich over onvoldoende controle in de Daalstraat.

Zulks wordt wel meer aangehaald, maar als de burgemeester daar op antwoordt dat de aankoop 'hoek Legrellestraat' het probleem zal helpen oplossen, dan vraagt het Vlaams Belang zich af: hoe ? Graag daar dus meer uitleg over. Bovendien zou de burgemeester zelf de snelheid van de voertuigenen en het aantal in de Daalstraat laten controleren, als vergelijking. Wat is daar uit gekomen ? Welke conclusie verbindt het gemeentebestuur daar aan ?