Wat is Acute Opvang?
De Acute Opvang van het CAW Boom Mechelen Lier biedt een onmiddellijke en laagdrempelige opvang aan acute dak- en thuislozen uit de zorgregio. De maximale verblijfsduur bedraagt 4 weken. (nota overzicht werking en jaaroverzicht in bijlage).
Er zijn in totaal 10 kamers ter beschikking voor een individuele opname van een man/vrouw of koppel. Daarnaast zijn er 2 individuele kamers voor mannen en vrouwen of koppels met kinderen (9 bedden) en 1 noodkamer voor mannen en vrouwen of koppels ter beschikking.
Tijdens het werkjaar 2018 werden 242 dossiers opgestart in de Acute opvang. Deze dossiers vertegenwoordigen 213 individuele- en 29 gezins- casussen. Bij deze gezinscasussen waren 57 vergezellende kinderen.
Er werd niet enkel tijdens de koude wintermaanden beroep gedaan op het aanbod van opvang. De nood aan opvang is het hele jaar noodzakelijk.
De regie rond de toeleiding van cliënten naar de Acute Opvang ligt bij de OCMW’s en Sociaal Huizen uit het zorggebied. Dit gebeurt via een online aanmeldingsformulier, waarbij online de bezetting van de werking te raadplegen is.
Het OCMW of het Sociaal Huis maakt zelf een grondige inschatting van de sociale situatie en het geestelijk welzijn van de cliënt. Het is hierbij van belang in te schatten of de cliënt in aanmerking komt om in een laagdrempelige residentiële setting te functioneren.
Voorwaarden:
Het OCMW of Sociaal Huis verklaart zich bevoegd voor de cliënt.
De cliënt heeft de Belgische nationaliteit of een erkend statuut.
De cliënt is meerderjarig of wordt vergezeld door een meerderjarige ouder of voogd.
De cliënt wordt niet opgespoord of staat niet geseind voor strafbare feiten.
Aanbod:
Enerzijds wordt aan de cliënten opvang geboden, anderzijds kunnen ze rekenen op een aanklampende en empowerende begeleiding.
Er wordt opvang geboden in de vorm van een eigen kamer, 3 maaltijden per dag en een groepswerking. Onder een groepswerking wordt een werking verstaan die cliënten uitnodigt om samen met de hulpverleners aan de slag te gaan maar tevens de ruimte biedt om te ontspannen en samen met medebewoners een tijdelijke plek te hebben in de maatschappij.
De aanklampende en empowerende begeleiding is vrijwillig maar niet vrijblijvend. De hulpverleners ondersteunen de cliënten in het vinden van een woonoplossing en het opnieuw vinden van hun draai in de samenleving. Voor deze begeleiding wordt gerekend op een gedeelde zorg en verantwoordelijkheid met de doorverwijzende maatschappelijk werkers.
De kostprijs voor opvang in de acute opvang werd op Vlaams niveau vastgelegd volgens standaardbarema’s. (zie nota CAW in bijlage)
De verblijfskosten worden gefactureerd aan het OCMW of Sociaal huis en NIET aan cliënten. Het aanmeldende OCMW of Sociaal Huis treedt op als schuldenaar en staat garant voor de betaling van kosten voor de opvang en het verblijf.
De factuur wordt opgemaakt en overgemaakt aan het OCMW / Sociaal Huis op het einde van het verblijf. In samenspraak kan een individueel afbetalingsplan met de cliënt onderhandeld worden op voorwaarde van budgetbegeleiding of –bemiddeling door het OCMW.
Enkele kanttekeningen:
- Oneerlijke prijsverdeling o.b.v. het aantal inwoners. Zo zou Berlaar 4 481 euro moeten betalen, terwijl we in 2018 slechts 2 x gebruik hebben gemaakt van de Acute Opvang. Een B&B is goedkoper dan de Acute Opvang.
We stellen vast dat de gemeenten met een gemakkelijke verbinding naar Mechelen en die dichter bij gevestigd zijn meer cliënten aanbieden.
Kunnen we voorstellen om gedeeltelijk het solidariteitsprincipe toe te passen en een gedeelte te werken op basis van aanmelding?
- Het CAW stelt de begeleiding rooskleuriger voor dan dat deze in werkelijkheid is. Als elke gemeente de nodige financiëring voorziet, wordt dan de aanklampende begeleiding haalbaar? Daarover moet nog duidelijkheid geschept worden. Momenteel is het vertrouwen in het CAW zoek.
- Sinds november 2017 werd het CIC opgesplitst in twee werkingen: Acute Opvang en Crisisteam. Tot 2017 functioneerde het CIC zonder dat bijkomende bijdragen aan OCMW’s werden gevraagd. Het CAW laat niet in zijn kaarten kijken wat nu juist het Crisisteam doet, welke middelen er worden ingezet en welke resultaten zij hiermee boeken.
Keerzijde:
- Als er geen financiën worden voorzien is het voor het CAW enkel haalbaar om nachtopvang te voorzien. Tijdens de daguren kunnen de cliënten dan niet meer naar binnen en wordt er geen dagbesteding meer aangeboden. Er zal dus enkel sprake zijn van brood - bad - bed.
- De vraag naar financiering ten aanzien van het CAW is een eerste agendapunt voor de beleidsgroep Welzijn. Toch merken we verschillende standpunten op en is het voorstel van een solidariteitsprincipe bij de eerste vraag reeds zoek.
In Bornem en Willebroek werd het voorstel op het CBS goedgekeurd, met de kanttekeningen dat de financiering geëvalueerd moet worden en dat de financiering nog steeds onvoldoende duidelijkheid geeft waardoor het bestaande wantrouwen nog wordt gevoed.
Neemt akte van de werking van acute opvang door CAW Boom Mechelen Lier.
Keurt de werkingsprincipes van de acute opvang CAW Boom Mechelen Lier goed.
Keurt de financiering van de acute opvang CAW Boom Mechelen Lier goed.