In het eerste jaar van elke bestuursperiode keurt de gemeenteraad nieuwe belastingreglementen goed die gelden voor de komende zes jaar. Ook voor afvalbeheer moet dus een nieuw belastingreglement worden goedgekeurd.
De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van alle rendabele belastingen.
De gemeente heeft ingevolge de haar opgelegde verplichtingen vaste kosten voor afvalbeheer zoals
- Het bevorderen van afvalpreventie en scheiding aan de bron door communicatie, informatie, educatie en sensibilisatie.
- Het gratis inzamelen en verwerken van KGA.
- Het gratis aanvaarden en verwerken van asbestcementafval (tot 1 m³ per gezin per jaar).
- De selectieve inzameling aan huis of via in de gemeente opgestelde containers van selectieve afvalfracties.
- De exploitatie van een of meerdere recyclageparken.
Om de scheiding aan de bron aan te moedigen, is het niet aangewezen de inzamelings- en verwerkingskosten voor de selectieve fracties volledig in functie van het aanbod door te rekenen aan de aanbieders.
In het kader van een bewustmakingsproces bij de bevolking op het vlak van afvalbeheerskosten voor het huishoudelijk afval, is het aangewezen de vaste kosten en de niet variabele kosten voor de selectieve fracties aan te rekenen aan de bevolking via een vast bedrag en op een zichtbare wijze.
Vermits het merendeel van deze kosten gezinsgerelateerd is, wordt de voorkeur gegeven aan een aanrekening per gezin.
De afvalbelasting neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel de vaste kosten te dekken.
Er worden verminderingen voorzien waardoor sociale correcties worden toegekend op het vast bedrag dat per gezin wordt aangerekend;
De invordering gaat gepaard met kosten ingevolge de verzending van aanmaningen en dat het billijk is deze kosten te verhalen op diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde belasting te betalen;
De gemeente heeft beheersoverdracht verleend aan de Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM). Er wordt naar gestreefd om deze belasting in de gemeenten die aangesloten zijn bij IVAREM zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Het Materialendecreet laat toe deze kosten voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen intergemeentelijk te innen, vandaar dat ervoor geopteerd wordt om deze belasting te laten innen door IVAREM.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie-en gemeentebelastingen
De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid artikel 26, en latere wijzigingen (intergemeentelijke inning);
Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het uitvoeringsplan voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.